Het Saab rally verleden van Hans Wagemans

DOOR LUC DUYCK

Velen binnen de club kennen Hans Wagemans als beheerder van de technische bibliotheek en de deelnames aan beurzen. Maar wist je dat hij ook een notoir rallyverleden heeft? Het begon nochtans met andere wagens, maar zijn hart klopt nog steeds het hevigst voor ons favoriete Zweedse merk.

Mijn rally verleden is begonnen begin de jaren 60 als navigator van een vriend, zoon van een Opel dealer, en dat in een Opel Kadett Fastback. Mijn eerste ervaringen als piloot waren met de Porsche 356, die ik op een vrij gunstige manier heb kunnen verkopen. Daarna reed ik met een Mini Cooper 1300 S, waarmee ik geen enkele rally heb kunnen uitrijden.

Een moeilijke beslissing

Daarna ben ik begonnen met een Saab 96 2 takt, waarvan ik de motor heb laten opdrijven bij Emiel Holvoet, een 2 takt specialist DKW en race piloot. Onder andere werd de culasse 0.5 cm afgeslepen, in– en uitlaatkanalen en zuigers aangepast. Bijna elk weekend en vrije tijd ging op aan reparatiewerken (vooral remmen) en verbeteringen tot wanneer ik een Monte Carlo motor te pakken kreeg.

Als gevolg van andere gebeurtenissen in mijn leven, zoals trouwen en bouwen , moest ik mijn prioriteiten stellen en ben ik gestopt met rally rijden en heb ik in 1974 alle rally spullen verkocht. Het enige punt die deze beslissing wat dragelijker maakte, was de toen uitgebroken oliecrisis.

Han Wageman Saab Rally

Schakelen met de griptang

Die rallyperiode was een onvergetelijke tijd, vol mooie herinneringen. Maar ééntje springt overal bovenuit. Het was ergens in West-Vlaanderen, waar juist weet ik niet meer. Op het ogenblik dat ik snel wou optrekken bij de start van een ‘Etappe Spéciale’ zat ik plots met mijn versnellingshendel gewoon in de hand. Deze was gewoon afgebroken aan het stuur.

Een van de collega’s uit onze club bezorgde mij een griptang. Die kon ik bevestigen op de stang die naast de stuurstang loopt. Het voornaamste was dat ik terug kon schakelen, maar met behulp van mijn rechtervoet, wat natuurlijk veel trager ging. Uiteindelijk hebben we de finish bereikt in een klassement buiten tijd.

Een onverwacht weerzien

15 à 20 jaar later hebben we beslist als Saab Club op de oldtimerbeurs van Mechelen als publiekstrekker twee Saab 96 2 takt te ontmantelen en de motor volledig te demonteren. Bij één van de twee motoren stelde ik vast , dat er op verschillende punten identieke transformaties als bij mijn oude motor gedaan werden.

Wat bleek? Het was mijn motor van in de tijd, die na verkoop “van den enen aan den anderen” in handen kwam van ons clublid Jan Martens!

Dit artikel verscheen in een langere versie in Viggen #121, juli 2020. Wil je ons clubblad graag 6 keer per jaar in je brievenbus? Word dan vandaag nog lid van Saab Club Belgium.