Van 1959 tot in 1961 zijn er een klein aantal Saab’s

van het type 93 en 96 geassembleerd te Mechelen (België)

in de toenmalige I.M.A. fabrieken van Mercedes-benz.

Op een tijdspanne van drie jaar zouden in totaal

608 Saab’s in Mechelen het levenslicht hebben gezien.

(276 exemplaren van de Saab 93

en 332 stuks van de Saab’s 96 2 takt)

Deze waren enkel voor de eigen Belgische markt bedoeld.

Deze Saabs kregen ook een eigen indentificatieplaatje mee.

Onder het chassis nr. staat ook nog een fabrikatie nr vermeld.

Zoals op dit voorbeeld 16SA/3-60 Dit zou betekenen

dat dit de 16 Saab auto is en dat die in maart 1960 is gebouwd.

Op de foto zijn enkele carrosserieën te zien die in Zweden op

de treinwagons worden gezet richting België.

 

 

Eind 1973 keerde Saab terug naar België.

(ironisch genoeg terug in dezelfde fabrieksgebouwen)

Mercedes-Benz stopte met de assemblage van hun auto’s in Mechelen

en Saab was op zoek om in Europa een extra vestiging op te starten.

Door een akkoord tussen I.M.A. en Saab-Scania werd

de I.M.A. fabriek omgedoopt tot Sobelmotors.

Sobelmotors verzorgde sindsdien de import en verdeling van Saab voor België.

Maar naast de import werden er ook Saab’s 99 gebouwd (geassembleerd),

en dit keer niet enkel voor de eigen markt maar ook voor

export (meer dan de helft van de productie ging naar Amerika)

Sobelmotors bleef een dochteronderneming van de NV I.M.A.

waardoor de SAAB auto’s in de jaren ’70 veelal in de toonzaal naast een

Mercedes-Benz te vinden waren.

Na 24 821 Saab’s 99 werd de Belgische productie in november 1977

echter definitief gestopt. De import van de Saab wagens liep echter nog

door tot medio 1979.

 

Voor wie op zoek wil naar sporen van het (Saab)-verleden, zijn de voormalige fabrieken

nog steeds te vinden in Mechelen op de hoek van de Guido Gezellelaan met het

Rode Kruis Plein (komende uit de richting Antwerpen) alleen zijn de gebouwen grondig verbouwd en bieden ze nu onderdak aan grote winkelketens.

Op de foto uit de toonzaal is een doorgezaagd model op de achtergrond te zien,

wel dit model is nog steeds te bewonderen in het Automobilmuseum Mahymobiles

te Rue Erna 3, 7900 Leuze-en-Hainaut.